Hjelp og support
+47 69 94 97 00
Man–tors: 08.00–17.00 Fre: 08.00–16.00
Fjernstyring
Noen ganger er det mer effektivt at vi kobler oss opp mot din maskin via fjernstyring. Ring oss på telefon +47 69 94 97 00 så hjelper vi deg via fjernstyring.
Hvordan tar jeg en kontroll i EuroMek versjon 8.1.x etter kontrollinstruks V.3.0?
- Du trykker på bil+ ikonet og skriver inn kjennemerke, og systemet laster ned alle data du behøver for å kunne starte prosessen med EU- kontroll.
- Skriv ut kladd
- Legg inn resultatet av kontrollen på samme måte som tidligere.
- Trykk deretter på innsending som vanlig
- En oppsummering vises på skjermen, hvor du går gjennom og huker av for å bekrefte at du har utført kontrollen iht. gjeldende regelverk, og at opplysningene er korrekte. Velg brukernavn fra listen og skriv inn passord, trykk deretter OK for å sende inn kontrollen. Kontrollseddel blir skrevet ut automatisk (som tidligere).
NB! Bestillingen endres til en kontroll når du legger inn fire siste i understellsnummeret ved at kontrollnummer da hentes fra SVV.
Hvor finner jeg den nye kontrollinstruksen?
Hvor lenge etter en førstegangskontroll, eller en underkjent etterkontroll, kan man ta etterkontroll?
Etter den nye kontrollinstruksen (V.3.0) så har du maksimum to måneder på deg til å få kjøretøyet godkjent etter en underkjent førstegangskontroll. Viktig å merke seg at dette ikke forlenger den opprinnelige fristen for når kjøretøyet skal være godkjent.
Hvordan utføre etterkontroll på kontroller som er utført etter gamle forskrifter?
Ved PKK som er utført før 8. februar 2019, skal etterkontroll utføres etter den gamle kontrollinstruksen. Systemet håndterer dette automatisk.
Har dere en løsning for smarttelefon og nettbrett?
Ja, det har vi. Løsningen heter EuroMek Mobil og fungerer på både smarttelefon og nettbrett.
Ta kontakt hvis du ønsker mer informasjon, eller demo på EuroMek Mobil.
E-post: ken@inputdata.no
Mobil: 906 86 745
Hvorfor er en kontroll rødmerket i lista?
Når en kontroll sendes inn, sendes den først til våre servere hvor den blir sjekket, før den videresendes til Statens vegvesen.
Når den mottas av Statens vegvesen blir den også sjekket der. Hvis kontrollen av en eller annen grunn ikke går igjennom disse to sjekkene blir den markert rød. Merk at når du holder musepekeren over den aktuelle kontrollen så vil du få opp en hjelpetekst:
- I noen tilfeller vil det stå at kontrollen er under prosessering og vil bli ettersendt til SVV. Etter at den er sendt til SVV vil den bli blå i lista, og kan skrives ut.
- I noen tilfeller vil kontrollen feile før den er forsøkt sendt til SVV. Da vil du få hjelpetekst på at validering er feilet. Da kan kontrollen aktiveres ved å trykke på aktuell kontroll og deretter aktiver, og du kan rette opp eventuelle feil og forsøke å sende kontrollen på nytt.
- Dersom hjelpeteksten sier at kontrollen har feilet, så må du ta kontakt med oss på e-post: support@inputdata.no, eller telefon: 69 94 97 00
Noen eksempler på at kontrollen ikke går igjennom og blir rød:
- Hvis det har gått over 24 timer fra kontrollen ble påbegynt til den blir sendt inn.
- Hvis et kjøretøy oppdateres i Autosys etter at du har påbegynt en kontroll, men før du sender inn kontrollen.
- Hvis kontrolldata har gått tapt i forbindelse med innsending.
- Hvis mottak av kontrollen hos Statens vegvesen er nede, osv.
Vi vil registrere hva som har skjedd og fange opp behov for eventuelle rettinger av systemene.
Du kan også sjekke driftstatusen for EuroMek her på vår supportside, eller på EuroMeks Facebook side, for å se om det er et kjent problem hos oss for øyeblikket.
Hvorfor får jeg meldingen «Connect failed»?
Når EuroMek-klienten kommuniserer med våre servere skjer dette bak i kulissene, med mindre man starter en kontroll, eller sender inn en kontroll. All kommunikasjon med våre servere skjer ved hjelp av et program som er en del av EuroMek.
Når dette programmet oppdager et problem sender den en feil kode til EuroMek. Denne koden blir da oversatt til en melding som skal hjelpe brukeren til å forstå hva som er feil, slik at man kan løse problemet. Når koden ikke blir oversatt vil det som oftest komme «Connect failed».
Dette kan du gjøre hvis du får melding om at «Connect failed»:
- Sjekk at internettforbindelsen fungerer som den skal
- Forsøke å starte programmet på nytt
- Forsøke å starte PC´n på nytt
Hvis ikke noe av dette hjelper, så ta kontakt med oss på e-post: support@inputdata.no, eller telefon: 69 94 97 00
Kan vi godkjenne en utekontroll i EuroMek?
Nei, dette går ikke i dagens løsning.
Kommentar:
Send oss gjerne en e-post til support@inputdata.no hvis du ønsker denne funksjonaliteten.
Hva brukes mobilnummer-feltet til når man påbegynner en kontroll?
EuroMek tilbyr flere automatiske tjenester som baserer seg på SMS til bileier/bruker. De av dere som benytter disse tjenestene kan legge inn mobilnummeret til kunden allerede ved start av kontrollen. Tjenestene må være aktiverte for at de kan tas i bruk.
SMS-varsling når EU-kontrollen er ferdig:
Med denne tjenesten kan du enkelt sende SMS til kunden når EU-kontrollen er ferdig. Inneholder blant annet ferdige tekster.
Kopi av kontrollseddel på SMS:
Dette er kun mulig fra EuroMek Mobil.
Mer info?
Vennligst send en e-post til: support@inputdata.no eller ring oss på: 69 94 97 00
Hvorfor er det ikke navn på bileier på kontrollseddelen?
Kontrollseddelens layout og utseende bestemmes av SVV. Input Data har ikke mulighet til å tilpasse denne utover det som er bestemt fra myndighetene.
Blir kontrollseddelen oppdatert med navn på bileier?
Nei, på den nye kontrollseddelen bli det ikke tatt med navn på bileier. Kontrollseddelens utseende og layout bestemmes av SVV.
Hva gjør jeg hvis jeg må slette en kontroll som er innsendt til Statens vegvesen?
For å slette en kontroll som er innsendt til Statens vegvesen, må du ta kontakt med TK-tjenester hos Statens vegvesen på telefon: 74 12 20 19.
Blir en kontroll automatisk slettet under innsendte kontroller i EuroMek etter at jeg har tatt kontakt med TK-tjenester hos Statens Vegvesen og bedt dem om å slette en kontroll?
Nei, kontrollen blir ikke automatisk slettet under innsendte kontroller i EuroMek, selv om du har slettet den hos SVV via TK-tjenester.
For å slette kontrollen i EuroMek må du sende en kopi av e-post bekreftelsen du fikk fra Statens vegvesen til: support@inputdata.no, så sletter vi den for deg.
Kommentar: Dette er standard rutine, for sletting av innsendte kontroller, etter Statens vegvesens retningslinjer pr. dags dato.
Hva gjør jeg hvis vi har registrert feil kilometerstand på innsendt kontroll?
Videoopplæring EuroMek Mobil
EU-kontroll
Hva er nytt i EuroMek 9.0.x
EuroMek 9.0 er klargjort for Statens vegvesen sin versjon 4 som gjør det mulig å utføre mobile kontroller.
For at en kontroll skal kunne utføres mobilt må den inneholde adressen og postnummeret til stedet der kontrollen skal gjennomføres, og telefonnummeret til kontrolløren som skal utføre kontrollen.
I tillegg må kontrollorganet ha egen godkjenning fra Statens vegvesen for å utføre kontroller mobilt.
Husk at det er viktig å sette seg inn i kontrollinstruksen.
DRIFTSMELDINGER
Få oppdaterte driftsmeldinger og annen aktuell informasjon
Følg EuroMek på Facebook for oppdaterte driftsmeldinger og annen aktuell informasjon om EuroMek og periodisk kjøretøykontroll (PKK). Du kan også se våre siste posteringer her på supportsiden.
Ønsker du å motta driftsmeldinger på e-post? Vennligst registrer deg her.
Nyttige linker for PKK
Lover og regler PKK
Frist for EU-kontroll
Kjøretøysgrupper
SISTE VERSJON AV EUROMEK OBFCM WINDOWS-KLIENT
Nedlasting av Windows-klient for OBFCM-data
Overføring fra WOW Würth, Bosch og Autocom vil kreve installasjon av en lokal windows-service. Her kan du laste ned installasjonsprogram og brukerveiledning for disse.
Kontakt oss
Ta kontakt dersom du trenger hjelp, eller det er noe du lurer på. Fyll gjerne ut vårt kontaktskjema, så kontakter vi deg så snart vi kan.